[i5A9]                                                DF LA VILLÉ
porto d'icelle eglise et regnant coliline urig pont jusques au logis de mond, seigneur le Cardinal, le­quel escailler lad. Ville avoit faict faire.
Fslant arrivée en Iid. salle, Sa Magesté avec plusieurs princesses et dames et gentilzhommes se prindrent à contempler la beaulté de lad. salle, poul­les belles painctures dent elle estoit noblement dé­corée. Cestoient les figures des dieux et déesses qui se trouverent aux nopces de Peleus etTetliis, pere et mere du grant Achilles'1'. Entre ces figures colo-(juées soubz le rabbat, sur quoy pose le couverture de la salle faicte en emicycle, estoient de singulière­ment beaulx paysages, ant bien representans le na­turel que ceulx qui les regardoient, et avec ce les gestes de plusieurs personnages s'esbatans à tous les jeux ausquelz la venerable antiquité se soulloit avec pris excerciler, perdirent l'apelit de boire et dc menger.
Je ne descriplz les comparlimens mignotez de grotesques, dont ces pieces estoient bordées, des­quelz leur invention se monstroit si plaisante qu'on n'en povoit oster la veue.
Dessoubz cela pendoit jusques à terre une riche tappisserye de haulte Isse, pareillement à person­nages, qu'il faisoit merveilleusement bon veoir, et environnoit tous les quatre flancs de la salle qui s'en povoienl tenir à bie i parez.
Sur ce rabat, seoit ung lacunaire ou plancher plat à parquetz de moresques dorées et diversiffiées de maintes coulleurs soubz rosaces d'or emboutyes, tant au meilleu que sur les quatre coings, qui don-noient ung grant esclat, joinct que cesd, parquetz, à l'endroit de leurs commissures, estoient garnyz de lestons de lierre, dont la verdeur ne povoit sinon rendre plaisir de delect;;cion.
DE PARIS.                                                     181
Tél estoit l'oïnement de lad. salle préparée pour lad. dame, laquelle, cpiand bon luy sembla, print l'eaue pour laver et puis se mist à table avec les princesses du sang, où Sa Magesté fut servye de toutes les viandes exquises que produisoit nature en sa saison. Et tint mond. sr le Prevost de Marchans pour ce jour le lieu de son maistre d'hostel, estant suyvy à l'assiette des plalz par les gentilhommes et officiers de la maison d'icelle dame, qui se trouva grandement satisl'aicte du bon devoir qu'il feist en la servant^'.
Quant aux dames, tant de sa suide que de Paris, elles s'assirent toutes à d'autres tables, expressement pour ce dressées du long des murailles de la salle, et furent servyes par les Eschevins, Greffier et prin­cipaulx Officiers d'icelle Ville, ayans après eulx pour porter les viandes les enffans des bonnes maisons, vesluz de leurs riches habitz qu'ilz avoient porté à l'entrée.
Le Roy assista en personne à ce festin et print le passetemps du bal après disner, et par especial des enffans de la Ville, lesquelz par son commande­ment menèrent danser les- dames de la Court et s'en acquicterenb de bonne grace*. Puis led. bal finy, l'on redressa de nouvelles tables,- dessus lesquelles fut apporté la collation de tant de sortes de dragées et autres confitures- qu'on ne savoit ausquelles su prandre.
[Présent fait À' la Reine.]
Cela faict, mond. sr le Prevost cles Marchans, avec mess" les Eschevins de la Ville, feist present à la Royne d'ung buffetbien acomply de vaisselle d'argent doré à deux couches, si qu'il sembloit que ce fut tout fin or, semé de fleurs de lys avec croissans(3'. Et l'ut ce
O L'état des peintures décoratives faites aux frais dela Ville pour orner la salle du festin ne mentionne pas ce tableau des noces de Pelée ot de Thétis, cc qui doinerait à penser qu'il faisait partie do l'ameublement ordinaire du Palais épiscopal; car toutes les autres décorations faites pour la cira instance, jusqu'aux HH, chiffres et croissants, sont énumérées et décrites par le menu avec le plus grand soin. Ces œuvres d'art furent payées à leurs auteurs "Jean Cousin, Charles Dorigny, painctres, et Jehan Goujon, maistre tail­leur de figures, demourans à Paris, la somme de 750 livres tournois». {Archives nationales, KK 286, fol. 125.)
(2) Le détail du banquet oflert par la ville à Catherine de Médicis, ainsi que les réparations et les travaux de décoration de l'hôtel épiscopal, sont minutieusement consignés dans le registre de Comptes sous les rubriques suivantes : -A cause du festin, disner et recueil faict à la Royne, le xix" jour de juing mv° xlix, en la salle episcopalle de l'evesché de Paris, au moyen que l'Ostel de ladicte ville estoit incommode pour le bastiment neuf que l'on faict d'icelluy. — OEuvres et réparacions faictes oud. logis episcopal pour l'appro­prier et rendre plus commode pour faire led. festin. — Ouvraiges de painclrerie faictz en lad. grant salle pour l'ornement d'icelle. — Achapt de vins, viandes et palicerie. — Ustancilles de cuysine et de table, lant en nappes, serviettes,; vaisselle d'estain, etc. (Notons dans ce chapitre le nom de Dknétrius Pâleologue, capitaine de l'hotel des Tournelles, chargé de l'achat des parfums pour le linge de table.) — Menuz fraiz faic;s lant en l'achapt de lart, chair de veau et de bœuf, pioz de veau, pain, etc, que pour le paiement de l'orfebvre qui a fourny la vaisselle d'argent. — Epiceries, dragées, ypocras, sucre, cyre et autres drogues fournies pour icelluy festin, et pour bastons de torche, livrez aux ofliciers de la Ville. — Porte chappes. —• Taxations à ceulx qui out vacqué pour le faict dud. festin. — Joueurs d'instrumens, etc {Archives nationales, KK 286, fol. 122 v°-i4o.)
l3) La vaisselle enfermée dans ce buffet se composait d'ttune navire, du poix de 58 mars 6 onces, ung autre pol do 3s mars pt